CURS DE FORMACIÓ

                           CURS DE FORMACIÓ AULA OBERTA. FCSD
INCLUSIÓ ESCOLAR DELS NENS I NENES AMB SINDROME DE DOWN
                                                  CURS 2012-2013

PROGRAMA

1 d'octubre: l'infant amb la S de Down. Aspectes mèdics. A càrrec de Andres Nascimiento

29 d'octubre: l'infant amb la S de Down. Aspectes psicologics. A càrrec de Roser Reyes

19 de novembre: l' inici de l'escolarització de l'infant amb la S de Down. Mercè Albiach i Dolors Torres

10 desembre: L'atenció de l'infant i l'adolescent en el servei de seguiment  a la etapa escolar Ramon Coma

14 de gener: Practiques inclusives d'alumnes amb altres discapacitats en centres d'ensenyament ordinaris.
A carrec de Joan Torrent.

18 de febrer: diferents   metodologies i aplicacions didactiques a l'aula. A càrrec de Ramon Coma

18 de març : El llenguatge en la SD, com afavorir el desenvolupament del llenguatge des de l'aula ordinaria a càrrec de Enriqueta Garriga.

15 d'abril: Problemes de conducta:  manifestacions i abordatge a càrrec de Beatriz Garvia.

6 de maig:  El paper de les families en el procès educatiu del fill a càrrec de Monica Vazquez.

CLOENDA




---------------------------------------------------------------------------------------------------------



QUARTA SESSIÓ  (10-12-2012)

´L'ATENCIÓ DE L'INFANT I L'ADOLESCENT EN EL SERVEI DE SEGUIMENT EN L'ETAPA ESCOLAR DE LA FCSD.  A carrec de Ramon Coma

El servei de seguiment escolar forma part del projecte comú de la fundació amb : el mèdic, el CDIAP,  la formació d'aldults, el temps d'oci i temps lliure, el de insersió laboral , el SAT servei psicologic, el servei a les families i la vida independent.
 Es considera que forma part també del sistema educatiu, ja que proporciona un suport a les mestres i un col.laboració en les funcions bàsiques de l'escola.
Te dos grans objectius: El 1ª, el desenvolupament personal
  - fer que siguin autonoms
  - que tinguin aprenentatges
  - fomentar la comunicació
El 2ª, fer-ho dins les escoles ordinaries  ja que la riquesa de intereaccións amb la mestra i amb els altres nens no es té amb una escolar d'educació especial
La fundació que aporta: una especialització i una experiència adquirida amb els anys que no espossible que cap mestre de l'escola la tingui ja que es puntual que a l'aula hi hagi un nen amb deficiencia intel.lectual.
       Es parteix de tres aspectes bàsics:
-el propi nen dins la institució
-l'escola, anant a les escoles, fent un seguiment amb les mestres, xarrades de claustre...
-les families. anb renions, entrevistes individuals...




TERCERA SESSIÓ   ( 19-11-2012)

ESTIC SEGUINT, COM JA US VAIG DIR EL CURS DE FORMACIÓ
 "INCLUSIÓ ESCOLAR DE NENS I NENES AMB SINDROME DE DOWN"

 Es realment molt interessant, sobretot per les mestres que tenen a la classe algun nen amb sindrome de down.

la sessió del 19 de novembre, es a dir el dilluns, va ser molt motivadora, ja que eren dos mestres , una de llar d'Infants i l'altra d'educació infantil, que han fet de les seves escoles un lloc perso ( aixó es opinió) per la inclusió de nens amb dificultats, ja que ha pesar de les dificultats i del poc recolsament que hi ha, ja que la mestra ha d'anar fent el que pot, elles creuen, sobretot la de educació infantil,que el fet de tenir un nen amb aquestes caracteristiques es molt enriquidor i aporta molts valors positius al grup, tot i que reconeix que hi ha dies que es fa molt dificil la tasca normal.

La sessió es titulava "L'inici de l'escolarització en el nen amb Sindrome de Down" a càrrec de Merçe Albiac, ( llar d'infants)i Dolors Torres  (parvulari)

2 comentarios:

  1. BON DIA DE TOTS SANTS

    LA FUNDACIÓ M'HA DONAT LA OPORTUNITAT DE PARTICIPAR EN UN CURS DE FORMACIÓ MOLT INTERESSANT QUE OFEREIX I QUE ES DIU:


    "AULA OBERTA" INCLUSIÓ ESCOLAR DE NENS I NENES AMB LA SINDROME DE DOWN,, curs 2012-13

    CONSTA DE 9 SESSIONS.

    PRIMERA SESSIÓ:
    DATA: 1 d'octubre de 2012
    - "L'infant amb la sindrome de Down. Aspectes mèdics. a càrrec del Dtr. Andrés Nascimiento.

    BREU RESENYA:


    La Síndrome de Down és un conjunt de símptomes i signes diversos que es manifesten en el desenvolupament global de la persona des que és concebuda, a causa de l’excés de material genètic en el cromosoma 21.
    Alguns d’aquests símptomes i signes es presenten en tots els casos; d’altres, en canvi, pot ser que es presentin o no.
    Els trets comuns de les persones amb la SD són:
     Algunes característiques físiques particulars, com ara: ulls lleugerament esgaiats, coll curt, cabells fins i llisos, talla petita...
     Hipotonia muscular generalitzada.
     Discapacitat intel•lectual.
     Creixença retardada i vellesa prematura.

    També poden presentar:
     Sistema immunològic sovint insuficient per respondre a les infeccions.
     Trastorns oftalmològics.
     Pèrdues auditives degudes a malformacions i/o un alt risc d’otitis serosa.
     Disfunció tiroïdal.
     Cardiopatia congènita.
     Malformacions congènites del tracte gastrointestinal.
     Inestabilitat atlantoaxial (mobilitat de les primeres vèrtebres cervicals causada per la laxitud dels lligaments corresponents).
     Infeccions de l’aparell respiratori.
     Malaltia d’Alzheimer.

    Del coneixement genètic de la trisomia es pot dir que la síndrome de Down es té o no es té, però, aquesta evidència no implica dir que totes les persones amb la SD siguin idèntiques.
    Cada persona és única i irrepetible, la formació de la seva personalitat, del seu físic la seva capacitat mental està determinada per factors genètics (herència dels seus pares, d’aquí la seva semblança) però combinat amb influències múltiples del medi sociocultural, de l’educació, dels estímuls que rep, de la qualitat i quantitat d’experiències personals que té.
    Encara que l’alteració cromosòmica és comuna a totes les persones portadores, no totes presenten les mateixes característiques ni els mateixos trets físics ni totes presenten malformacions. L’única característica comuna que es dóna a la síndrome de Down és el retard mental. No hi ha graus de la SD, la variabilitat de característiques i personalitat entre uns individus i uns altres és la mateixa que existeix entre els qui no presenten la SD, essent més les similituds que les diferències que tenen amb les altres persones.


    ResponderEliminar
  2. SEGONA SESSIÓ:
    DATA: 29 d'octubre de 2012
    -"L'INFANT AMB SINDROME DE DOWN, ASPECTES PSICOLÓGICS" a càrrec de Roser Reyes.

    BREU RESENYA:

    Tots els apectes funcionen lligats, per tant des de la fundació i també des del CDIAP, s'intenta una visió global de la persona i no de la dificultat o de un aspecte en concret. Ex, no es tant important ensenyar-li a caminar, com que l'infant tingui la motivació, la curiositat, les ganes per aprendre a caminar.Es va més al fons, es procura crear pensament.
    Al mateix temps també es procura atendre a l'infant des de diferents àmbits: nen, familia, escola.
    Les funcions són:
    -acollida, orientació, diagnostic,
    -intervenció
    - sensibilització, pervenció,
    - formació investigació i docència
    Es parteix de la base del que la familia demana, no del que el terapeuta pensa, es respecta molt el ritme amb l'objectiu de: AFAVORIR EL DESENVOLUPAMENT DEL NEN COMA A PERSONA, AMB UNA PERSONALITAT EQUILIBRADA, PER TAL DE FACILITAR EL CREIXEMENT CAP A UNA VIDA ADULTA, TENINT EN COMPTE QUE EL QUE DETERMINA LES COMPETENCIES SÓN ELS ASPECTES EMOCIONALS.
    El primer que normalment es treballa es un apropament de la familia cap a l'infant, que es un cami llarg i dolorós perque no es el nen que en les fantasies i il.lusions havien pensat, tenint present que les primeres relacions són molt importants pel desenvolupament psicològic.

    ResponderEliminar